Bokanmeldelse: Philida av Andrè Brink

Oversetter: Egil Halmøy
Sideantall: 294
Utgitt: 2012
Min utgave: 2013
Utfordring: 100+ bøker på 1 år, Man booker lese- prosjekt
Kilde: Kjøpt

Andrè Brink er født i 1935 i Vrede, Oransjefristaten og er en av sør-afrikas mest fremtredende forfattere. Han debuterte som forfatter i 1958 og ble internasjonalt kjent med blant annet boken The Ambassador i 1967. Han har skrevet en rekke romaner. Til daglig jobber han som professor i enelsk ved universitetet i Cape Town. Han har fått tildelt sør-afrikas viktigste litterære pris, the CNA Award tre ganger og nominert to ganger til  Booker-prisen og sist var det for nettopp Philida.

Det er sånn det er å være slave. Du sa ikke nei, Du stilte ikke spørsmål. Du gjorde som du ble bedt om. Men bakerst i hodet tenkte du: Snart må det komme en dag da jeg kan si: Dette og hint skal jeg gjøre, dette og hint vil jeg ikke gjøre.

Når vi møter Philida for første gang i året 1832 i Sør-Afrika er det to år før alle slavene skal bli sluppet fri, så ryktene har allerede begynt å svirre. Philida er slave på vingården Zandvliet i Cape Colony som eies av Cornelius Brink.  Hun er på vei til slavenes protektor mijnheer Lindenbergs kontor for å levere inn en klage på sin eier Cornelius Brink og hans sønn Francois Gerhard Jacob Brink, fordi sistnevnte har i mange år lovet henne å kjøpe henne fri i bytte mot å få ligge med henne og lage barn sammen med henne.

De to har hatt ett hemmelig forhold i flere år og tilsammen har de fire barn hvorav bare to har overlevd. Når Frans går tilbake på sitt løfte og det kommer frem at han er nødt til å gifte seg med en hvit kvinne som kom fra en prominent familie hvis medgift kan redde gården fra konkurs ser ikke Philida noen annen utvei enn å  dra avgårde å sende inne en klage.

Philida, jeg vil vite hva som skjedde etterpå, sier mannen med den pløyde åkeren i panna. Ble du….jeg mener, fikk samleiet i bambusskogen noen konsekvenser?
Jeg vet ikke hva du mener med samleiet ditt, eller konsekvensene, Grootbaas.
Det som dere gjorde på det bambusstedet, førte det til noe? Han ble rød i ansiktet. Etter det dere gjorde der….skjedde det noe inni deg, i kroppen din?
Ikke med en gang, Grootbaas. Først etter at han hadde ligget med meg noen ganger, begynte jeg å ese ut.
Hvor mange ganger?
Mange ganger, Grootbaas.
To ganger? Tre? Tjue?
Jeg legger hendene over skuldrene. Og enda en gang sier jeg: Mange ganger, Grootbaas.
Uventet spør han: Var han den første mannen du lå med?
Jeg bare ristet på hodet fordi jeg ikke har lyst til å svare. Jeg har jo allerede fortalt ham at det var første gang for meg. Han forandrer litt på spørsmålet sitt: Har du hatt mange menn?

De aller fleste slaver som klagde på eierne sine kom ingen vei med det og ofte ble de hardt straffet, solgt eller henrettet når de kom tilbake. Philida kom som ventet ingen vei med sin klage og Cornelius bestemmer seg for å selge Philida og hennes to barn langt avgårde til innlandet.

Petronella,eller «ouma Nella» som Philda kaller henne, er en eldre slavekvinne som Philda deler rom med sammen med barna Lena og willempie, og som hun  har et veldig nært og knytter forhold til. Nella har vært som en mor for Philida etter at moren hennes forsvant når Philida var liten og Nella har lært henne nesten alt hun kan både når det gjelder strikking, matlaging og mange andre ting. Og når Cornelius skal avgårde for å selge Philida og barna forlanger Nella å være med. Frans som egentlig bryr seg om Philida tør ikke å stå opp mot faren og dermed gjør han ingen forsøk på å la henne få bli igjen der, snarere tvert om.

Like sant som det er usant

Philida ble solgt og kom til en hyggelig eier i Worcester  hvor hun blant annet traff slaven Labyn som er muslim og av ham lærer hun å lese og skrive. En annen slave lager sko til henne og barna, det er første gangen de eier det for det er ikke vanlig at slaver hadde sko. Vi får ta del i hvordan livet til Philida blir på det nye stedet og noen tilbakeblikk på hvordan hun hadde hatt det på Zandvliet. Vi får samtidig ta del i hvordan livet ble for familien Brink etter at Philda hadde flyttet.

Den stillheten vi hørte der. Stillheten i natta, og i veistrekningen som bare fortsetter og fortsetter, i evighet. Jeg er selvfølgelig glad for å vite at vi er framme nå, at denne lange, lange vandringen er over. Men kanskje jeg er litt redd også, for jeg vet ikke hva som kommer til å skje på dette stedet, hvis man kan kalle det et sted.

Boken er basert på en sann historie selv om noe er oppdiktet. Philida har levd og i tiden 1824-1832 jobbet hun som strikkejente hos Cornelius Brink som er broren til en av forfatterens forfedre. Gården het Zandvliet men i dag heter den Solms delta og drives av legen Mark Solms, og det er faktisk mulig å besøke vingården. Hun sendte inn klage på sine eiere og hun ble faktisk solgt. Hun hadde også barn med Frans.
Dessverre så var det ikke uvanlig at det skjedde barnemord på den tiden, og flere slavekvinner tok livet av sine barn for å redde dem fra et liv som slave. Det er rystende å lese om at dette faktisk foregikk og jeg tenker at disse stakkars kvinnene må ha vært desperate. Selv om ingen vet helt hvilken rolle slavekvinnen Petronella Johanna  Cornelia, «Ouma Nella» egentlig hadde så er det historisk korrekt at hun var frigitt og hadde sitt eget rom i hovedhuset sammen med familien Brink og hennes eiendeler ble ikke solgt under auksjonen hvor familien Brinks løsøre ble solgt. Da er det kanskje en mulighet for at hun  faktisk var moren til Cornelius.

Det er alltid like rystende å lese om den grusomme og umenneskelige behandlingen slavene fikk, samtidig så liker jeg å lese om temaet og finne ut nye ting. Jeg har prøvd å google litt om akkurat Philda og de andre men har ikke lykkes med å finne ut noe enda, men en dag jeg har god tid så skal jeg sette med ned å prøve. Det er artig og fascinerende med slike bøker som får deg til å ville finne ut mer. Tenker på hvordan de måtte stå omtrent som dyr på podiet og måtte kle av seg foran hele forsamlingen, nedverdige seg på den måten for at andre skulle studere dem og avgjøre om de var god nok eller ikke. Enkelte kjøpere sa rett ut at de skulle bruke dem til avl.

Det er Philida som er hovedstemmen i romanen men i noen kapitler tar Cornelius, Frans og Nella ordet, og hvert kapittel starter med noen ord som beskriver hva som skjer, litt uvant til å begynne med men tilslutt tenkte jeg ikke noe særlig over det. Forfatteren har tatt med noen personer i denne romanen som har vært med i andre av hans tidligere bøker ( En lenke av stemmer og Kneleren) men de hadde sin naturlige plass i denne fortellingen, og en litt artig vri må jeg si, og naturligvis ble jeg veldig nysgjerrig på disse.

Videre må jeg si at det er imponerende gjort av forfatteren som er en hvit, eldre mann å gi stemme til Philida som er en ung, svart kvinnelig slave. Språket er bra og det flyter fint, innimellom er det flettet inn noen slengord akkurat slik jeg syntes det passer i denne type romaner.
 Jeg syntes også at en del av de kvinnelige slavene fremstod som meget sterke kvinneskikkelser selv om de kanskje ikke hadde så mye de skulle sagt når det kom til stykket, i denne var det Philida og «ouma Nella» som var de sterke kvinnene.

Jeg må også si at jeg ble litt forundret over poenget med såkalt slave protektor når det kunne virke som eierens ord ble vektlagt når det skulle avgjøres om det var hold i det slaven fortalte eller ikke og jeg kjente at jeg ble veldig provosert. Men nå vet jeg ikke om det var sånn i virkeligheten eller om det bare var  romanen men jeg skulle ikke forundre meg for man vet jo at de ikke hadde noen særlig rettigheter.

Jeg har ikke for vane å skumme når jeg leser, men det gjorde jeg her når det ble ramset opp side opp og side ned med all løsøre som skulle selges, men når jeg leste i etterordet at dette var den fulle oversikten over alle eiendelene som ble ført opp og solgt så ble det mer interessant med en gang og jeg gikk tilbake å leste.

Føler at jeg kunne ha skrevet side opp og side ned med dette temaet for det fascinerer meg veldig som dere har skjønt, og heldigvis så har jeg enda noen bøker liggende om temaet som jeg ikke har lest enda. Jeg hadde ikke lest mange sidene før jeg følte at jeg kom innunder huden på Philida og fikk skikkelig sansen får både henne og Nella selv om man ikke kom like mye innpå henne. At mange av disse menneskene i romanen faktisk har levd gjør den bare enda mer fascinerende og jeg syntes at Philda fortjener at deler av hennes historie ble fortalt.