Bokanmeldelse: Så lenge det er stjerner på himmelen av Kristin Harmel

Format: Pocket
Sideantall: 384
Utgitt:2012
Min utgave: 2014
Utfordring: 100+ bøker på 1 år
Kilde: Lånt av en venninne

Kristin Harmel er født i 1979 og er en amerikansk reporter og forfatter. Hun har skrevet hele seks romaner og til høsten gir hun ut første bok i en ny YA serie som heter The Dolls under pseudonymet Kiki Sullivan.

Dette er en bok jeg lenge har tenkt på at jeg skulle lese men så har det aldri blitt til, før nå, og jeg undrer meg hvorfor jeg har ventet så lenge. Dette var en nydelig roman om kvinner i flere generasjoner, om familiehemmeligheter og løgner. Jeg har flirt men også blitt både grepet og tatt til tårene underveis.

Så lenge det er stjerner på himmelen er fortellingen om den trettiseks år gamle nyskilte Hope McKenna- Smith som driver et bakeri i Cape Cod, en familiebedrift gjennom flere generasjoner og startet av mormoren hennes Rose for over seksti år siden., like etter at hun kom til USA fra Frankrike.Når vi møter Hope  for første gang så går hun gjennom en tøff tid på flere områder. Hennes kjære mormor har fått alzheimers og har flyttet til en pleiehjem, bakeriet er på konkursens rand  og banken vil ikke hjelpe henne å komme over krisen. Hun har en datter, Annie, på tolv år som mener det er hennes skyld at ekteskapet med faren ikke holdt.

Rose har fremdeles noen klare øyeblikk og en kveld Hope og Annie hadde tatt henne med til stranden gir hun Hope en lapp hvor det stod noen ukjente navn notert med et årstall bak, og hun vil at Hope skal reise til Paris og ber henne om å finne ut hva som skjedde med familien hennes. Hopes første tanke er at det er sykdommen til Rose som spiller henne et puss og at dette umulig kan stemme for det vil jo si at mormoren har levd hele livet sitt på en løgn. Men etter overtalelse fra både Annie og hennes gode venn Gavin setter hun kursen mot Paris for å finne ut av hemmelighetene Rose har skjult i alle disse årene.

Annie hadde gått igjen like etterpå og Rose var blitt sittende alene med tankene sine, som flokket seg rundt henne.Pikens ord hadde utløst en tornado av minner som truet med å feie Rose med seg inn i fortiden, der hun tok seg i å tilbringe mer og mer av tiden sitt etter hvert.  De fleste dager kom minnene trillende helt ubedt, men i dag var det hentydningene til Paris og holocaust, shoah, som sendte henne hodekulls bakover i tiden..(..)..

Vi  får flere tilbakeblikk på hvordan nazistene behandlet jødene under krigen og alle grusomhetene de utførte både i Auschwitz og andre steder. Vi fikk også vite om muslimske familier som satte sine egne liv i fare for å hjelpe tusenvis av jøder. En av virkelighetens hjelpere er Sardari som du kan lese om her.

Jeg forteller om Mamies stjernepaier og sier at de er praktisk talt identiske med de paiskivene jeg fant i aschkènaze-bakeriet dagen før. Mennene smiler entusiastisk, men så begynner jeg å ramse opp noen av de spesialitetene våre – halvmånene med svak aroma av appelsinblomster, de smakfulle anis-og fennikelkakene, de søte pistasiekakene som er dyppet i honnong- og plustelig blir stemningen annerledes…..(….)
Det er Simon som snakker først. «Hope,» sier han mildt, og alle tegn til spøkefullhet er forsvunnet fra stemmen hans. «Jeg tror dette er muslimske kaker. Fra Nord- Afrika.»

Hopes reise til Paris kommer til å endre hele  familiens historie, og ikke minst måten Hope ser på seg selv, men kan hun endre kurs før det er for seint,  ikke bare for hennes egen skyld men også for datteren? Kan hun klare å få alle brikkene på plass i dette puslepillet?

….For selv om du ikke kan se dem, er de der bestandig……(…)…..Det er godt å huske på at  du ikke alltid behøver å se noe for å vite at det er der.

Egentlig er det så mye jeg har lyst til å fortelle om boken, men samtidig har jeg ikke lyst til å røpe for mye for det er rett og slett en bok du må oppleve selv uten nødvendigvis å vite så veldig mye om den på forhånd.
Dette var en lettlest bok og den var skrevet på en slik måte at det var vanskelig å legge den fra seg,for en måtte vite hvordan det skulle gå videre med de involverte karakterene. Romanen tar for seg sykdommen alzheimer og det var gripende å lese om Rose som følte at hun skled lenger og lenger fra de hun var glad i. Men dette er også en trist og vakker kjærlighetshistorie om to elskende som aldri har kunnet glemme hverandre, men det dukker også opp en ny kjærlighetshistorie….

Det var mange gripende øyeblikk underveis og det var ikke fritt for at tårene rant enkelte ganger. Jeg blir aldri lei av å høre historier om hvordan jødene ble behandlet under 2 verdenskrig og det er viktig at  det aldri blir glemt heller. Skulle det være noe å sette fingrene på så skulle jeg ønske at vi fikk vite litt mer om, eller ble litt bedre kjent med moren til Hope, Josephine.

Boken var noe forutsigbar til tider, men det gjorde ingen verdens ting for jeg syntes den var nydelig. At den også inneholder en del oppskrifter fra bakeriet, blant annet av deres spesialitet Stjernepai gjør den ikke akkurat mindre god.

5 kommentarer om “Bokanmeldelse: Så lenge det er stjerner på himmelen av Kristin Harmel

1. Så lenge det finnes stjerner på himmelen var en nydelig bok. Ikke fritt for at jeg felte noen tårer jeg også. Jeg er enig med deg boken kan ANBEFALES!