Bokanmeldelse:Sølvstjernen av Jeanette Walls

Norsk tittel: Sølvstjernen
Forfatter: Jeanette Walls
Oversetter: Solveig Moen Rusten
Sideantall: 266
Utgitt: 2013
Utfordring: 100 bøker på 1 år

Jeanette Walls er  Født i 1960 og er en amerikansk forfatter og journalist. Hun har jobbet i flere amerikanske blader,aviser og tv-stasjoner. Hun har tidligere skrevet krystallslottet og Ville hester.

NOK EN GRIPENDE BOK FRA WALLS

Dette var mitt tredje møte med forfatteren og siden jeg likte de to andre bøkene hennes veldig godt så var jeg rimelig spent på om denne skulle innfri på samme måte som de andre og det var ingen grunn til bekymring.
Sølvstjernen er fortellingen om Holladay søstrene Bean på tolv og Liz på femten som fra de var liten har vært nødt til å klare seg mye alene. Liz var bare tre år gammel da hun reddet livet til lillesøsteren sin. Den mildt sagt eksentriske Charlotte Holladay som er moren til disse jentene, er mest opptatt med å finne seg selv og reiser stadig fra døtrene sine i sin søken etter å bli en berømt artist. Hun legger fra seg penger som de må klare seg med til hun kommer tilbake, og etter hvert finner hun opp en fiktiv kjæreste som skal la dem bo hos seg og livet deres skal bli så mye bedre.

De har flyttet mange ganger i løpet at oppveksten for ved flere anledninger har skolene kontaktet barnevernet, eller bandervarper som Liz likte å kalle dem og det var noe hun hadde fra favorittboken sin Alice – gjennom speilet av Lewis Carroll,og bandervarper var noe de måtte holde seg langt unna.
Noen dager etter at moren hadde dratt for siste gang stod det en politibil utenfor huset deres når Bean kom hjem fra skolen, og fordi hun var livredd for barnevernet og hva de kunne finne på sprang hun tilbake til skolen for å vente på at Liz skulle bli ferdig for dagen. De bestemte seg for å dra helt til Virginia og en liten by som heter Byler, og som moren hadde vokst opp i. Der hadde de familie som de ikke hadde sett på mange år.

Mens vi pakket koffertene fra mammas «voksen -pike»-dager, begynte jeg å tenke på alle de andre gangene vi hadde samlet sammen tingene våre og flyttet på kort varsel. Hver gang det ikke gikk slik som mamma ville, flyttet hun. «Vi bor i et høl,»kunne hun si, eller «Denne plassen er full av tapere» eller «Jeg blir kvalt»eller » Vi har havnet i en blindgate». Noen ganger var det fordi hun kranglet med naboene, andre ganger fordi en fyr forlot henne. Noen ganger svarte ikke stedet til forventningene hennes, og noen ganger virket det som om hun rett og slett ble lei seg selv og sitt eget liv. Og når det skjedde, bestemte hun at det var på tide med en ny start.

Da de kom frem til det store men forfallende Holladay-godset ble de møtt av en heller mutt onkel  Tinsley som ikke virket det minste interessert i å få «inntrengere» på besøk. Men han tødde opp og inviterte jentene til å bo der hos ham til moren fant det for godt å komme etter jentene sine. Selv om han var snill så fremstår han litt gniten og ser ikke verden helt slik som den kanskje er. For ikke å belemre han med ekstrautgifter så bestemmer jentene seg for å skaffe seg en jobb, noe onkel Tinsley er sterkt imot,for i den lille byen jobber folk for Holladayene,de jobber ikke for andre. Det er i hvert fall slik det alltid har vært, for i tidligere tider eide og drev slekten deres det meste i den lille byen. Det eneste stedet de fikk napp var hos Jerry Maddox som skal vise seg å være byens store bølle og hadde de ikke opplevd urettferdighet før så skulle de få oppdage det nå…

Jeg var fremdels rasende. Jeg var blitt enda hetere i toppen da jeg skjønte at Miss Clay ikke kom til å la meg fortelle om den støtende vennskapssøknaden. Jeg fortsatte  med å si at dersom lærerne hadde gjort jobben sin og holdt øye med elevene, i stedet for å vende det døve øret til hver gang en av dem ble plaget, så ville ikke disse jentene ha gått etter søsteren min, og jeg ville ikke være nødt til å forsvare henne.

Handlingen er lagt til 1970 og det er  Bean som er fortellerstemmen her, og det er ikke til å unngå å bli glad i henne. Jeg ble glad for at hun fikk svarene hun søkte etter når det gjaldt faren hennes, noe moren hennes aldri  hadde ville snakke om og det lille hun har fortalt viste seg å være løgn og rent oppspinn. Boktittelen henspeiler forøvrig til en sølvstjerne  faren hennes fikk for innsatsen sin under krigen i Korea. Det var skjønt å lese om den hjertevarme tanten deres og familien hennes, og hvordan de tok imot disse jentene. Det er flere henvisninger til forfattere og bøker i denne romanen blant annet i forbindelse med at svarte og hvite skulle gå på  samme skole, både Drep ikke en sangfugl av Harper Lee og The strange career of Jim Crow av C. Vann Woodward ble nevnt i den forbindelse. En annen forfatter som ble nevnt var Edgar Allan Poe  som blant annet skrev diktet Ravnen som jeg fikk lyst til å sjekke ut en gang.

Sølvstjernen er en lettlest og velskrevet roman om to søstre som trosser all motgang og håpløshet, og som forsøker å slå rot på et sted,noe de aldri har fått anledning til tidligere. Jeg ble dradd inn i handlingen med det samme og det var vanskelig å legge fra seg boken før den var lest ferdig. Det kom noen gloser fra meg underveis for den moren ble jeg eitrende forbanna på for å si det pent, hun var ikke annet enn en forvokst og bortskjemt  unge som kun hadde  fokus på seg selv og sitt forsøk på å få en karrière. Samtidig satt jeg og lurte på om hun kanskje hadde en psykisk lidelse av noe art for det hun opplevde som sannhet var kanskje ikke sannheten i det hele tatt,hun fremsto litt virkelighetsfjern. Hvem som syntes det er greit å reise fra barna sine i dagevis for ikke å snakke om ukevis bare de får penger til å kjøpe noe mat så er det helt i orden liksom? Hun skulle rett og slett ikke fått lov å ha barn.Selv om romanen tar for seg noen av samme temaene som den første boken Krystallslottet så er ikke disse bøkene noe nevneverdig like hverandre.
Temaene til tross så var dette en varm og fin fortelling, og med sine korte kapitler så var denne boken lest på noen timer. Likte du de to andre bøkene til forfatteren så tror jeg du kommer til å falle for denne også, det gjorde jeg.
Anbefales varmt!

Her snakker forfatteren om boken!

16 kommentarer om “Bokanmeldelse:Sølvstjernen av Jeanette Walls

1. Flott omtale!

Jeg har akkurat lest ferdig Krystallslottet, og etter å ha lest omtalen din nå, så er jeg ikke i tvil, jeg må lese både denne og Ville Hester også.

Ha en fortsatt en fin helg 🙂

2. Ble i utgangspunktet nysgjerrig på innlegget ditt da jeg så det var en ny bok av Jeanette Walls – Krystallslottet gjorde sterkt inntrykk på meg da jeg leste den tidligere i år.

Utfra det du skriver er det mange likhetstrekk å finne mellom denne boken og Krystallslottet – tøff oppvekst, dysfunksjonelle foreldre, klare seg mot alle odds, stemmer det?

Blir de kanskje litt for like?

3. Nei,jeg syntes ikke det,Dez! For i denne skjer det mye som ikke akkurat har med den dysfunksjonelle moren å gjøre, men mer ting som de kommer ut for når de skal etablere seg i morens hjemby. Det er flere personer der som jeg fikk lyst til å «kverke»…. så ikke vær redd for at de er for like.

4. en super omtale 🙂 denne må eg absolutt få lest. har enda til gode å lese både krystallslottet og ville hester, men har krystallslottet liggende så den blir nok lest rimelig kjapt 😀
    ha en flotters helg 😀

5. Bøker med disse temaene pleier å engasjere meg for det er alltid noe å kjenne seg igjen i! Tror dette kan være bøker som du liker også uten at jeg kan si det helt sikkert. En fin søndag til deg også,Anita:-)

6. Ny forfatter for meg..men absolutt en som jeg vil prøve:)
    Er det lurt å starte med bok n.1 av en ny forfatter…? Jeg har en tendens til hoppe midt i en rekke av utgivelser…
    God søndagkveld:))

7. Disse er frittstående bøker som innehar mye av de samme temaene forsåvidt, den første som heter krystallslottet handler om forfatterens barndom, den neste handler om forfatterens mormor og moren når hun var liten. Du kan lese de uavhengig av hverandre.