Bokanmeldelse: Se,døden på deg venter av Maria Lang

Forfatter: Maria Lang
Oversetter: Liv Malling
Format: Pocket
Sideantall: 207
Utgitt: 2013
Utfordring: 100 bøker på 1 år

Maria Lang er pseudonym for Dagmar Lange (1914-1991), som var Sveriges første krimdronning. Hun skrev 43 krimromaner – og den geniale kriminalkommissær Christer Wijk avslører morderen i samtlige av dem. Forfatteren var svært betatt av sin karismatiske hovedperson, som av kritikerne ble omtalt som en svensk Lord Peter Wimsey.
Maria Langs krimromaner er puslespill etter klassisk mønster.

SE,HUN INNFRIDDE DENNE GANGEN OGSÅ

Endelig var ventetiden slutt og jeg kunne igjen kaste meg over en ny Maria Lang bok, og de som kjenner bloggen min litt vet at jeg er både trollbundet og muligens litt småforelsket i disse bøkene. Okei da, så er jeg forelsket!
Ekteparet Puck og Einar Bure har vært gift en stund og det kommer tydelig frem at forholdet dem imellom har «kjølnet» litt. Puck er opptatt med en avhandling om forfatteren Fredrika Bremer og Einar på sin side er opptatt med jobben sin, og er mye ute på reiser.
En dag  treffer Puck helt tilfeldig en gammel bekjent på gaten, Paul Sandvall,som nettopp har blitt  ansatt som intendant ved Drottningholmsteateret i Stocholm. Han inviterer Puck til å tilbringe tid sammen med han og noen  kjente operastjerner som skal fremføre Mozarts Cosi fan tutte og denne gangen står intrigene og begjæret som skjuler seg bak teaterets sceneteppe litt mer i fokus enn selve mysteriet i forbindelse med mordet som snart skal finne sted i Drottningholms…

Puck er som vanlig meget villig til å bistå politiet i etterforskningen av drapet på den svenske stjernen og siden den godeste Christer Wijk er på ferie er det kollegaen hans Åke Nord som har saken.  Det skal vise seg at Puck ikke får noen lett oppgave med å samle sammen alle ledetrådene og ganske snart svever hun selv  i fare også,klarer Christer Wijk å komme henne til unnsetning før det er for seint?

På et ulinjert ark hadde en eller annen klistret store, sorte bokstaver, etter alt å dømme klippet ut av gamle aviser. med en grøssende fornemmelse av ulyst og motvilje leste jeg:
» HVIS DU ER KLOK,HOLDER DU OPP Å SNIKE RUNDT OG LEKE POLITI. DEN SOM HAR MYRDET EN GANG,KAN MYRDE TO.»

Denne gangen syntes jeg at  det gikk noe lengre tid før mordmysteriet begynner enn det har pleid å gjøre,men det ble aldri kjedelig av den grunn for her var det intriger og lidenskap fra første stund. Akkurat i det jeg satt og tenkte at nå må mordet snart finne sted så var Maria Lang på pletten og innfridde mine forventninger så ingen følelser har kjølnet fra min side i hvert fall.Puck og Einars for tiden noe kjølige forhold og ikke minst hennes usikkerhet når det kommer til hvilke følelser hun egentlig har for sin ektemann får noe plass i denne boken. Det er fint at forfatteren tar opp dette, for det er jo slik at ingenting kommer av seg selv og forhold må jobbes med, alt er ikke bare fryd og gammen hele tiden, det var fint å se en litt annen side av Puck. Jeg gleder meg vilt og uhemmet til neste bok og er spent på hvordan forholdet mellom dem er da.
I likhet med Puck så savnet jeg Christer Wijk underveis og heldigvis så dukker han opp og oppklarer saken i kjent og kjær stil. Tingene er akkurat som det skal være og jeg kan puste lettet ut, for jeg ble litt bekymret der et øyeblikk… jeg må innrømme det. Ellers så var den lettleste skrivestilen og de fine miljøskildringene på plass som alltid i en Maria Lang roman,og det er alltid like fornøyelig å lese. Puck er fortellerstemmen her også som i de andre bøkene.

Det værelset vi stod i, måtte da være et av de vakreste i huset, så jeg til meg selv. Det var firkantet, det hadde vindu ut på karusellplassen, åpen peis og usedvanlig godt vedlikeholdte, håndmalte tapeter,der nydelige eksotiske fugler gynget på vaiende grener med løv og frodige blomster. Møbler var det ikke mange av. Tre stoler, et lite bord foran vinduet, et annet nede ved døren med vaskevannsbolle og mugge – et morsomt, gammelt vaskestell – og en like gammel kommode under et vakkert speil.

Når jeg leser bøkene til Lang eller andre mordgåter for den saks skyld  prøver jeg alltid å finne ut av hvem morderen kan være og som oftest er det flere som har både motiv og anledning til å utføre udåden. Slik var det her også og når morderen endelig blir avslørt så blir det litt sånn: Å,ja, selvfølgelig, så var det slik det hele hang sammen,at jeg ikke tenkte på det. Lang sine bøker er lettleste,lune med en liten dose humor, gode skildringer av både miljø og personer.

Andre som har anmeldt boken:
Hysj! Lesing pågår!

Legger ved en trailer av den aller første Maria Lang boken – En morder lyver ikke alene. Jeg så filmen i sommer og likte den godt. Kjekt å få fjes til disse etter hvert kjente personene.

10 kommentarer om “Bokanmeldelse: Se,døden på deg venter av Maria Lang

1. Det er så godt når en forelsker seg i bøker på denne måten. Jeg har kun lest En morder lyver ikke alene, og ga den en 4`er så jeg kan ikke ha likt den så veldig godt. Dette var vel den første, så kanskje jeg skal plukke med meg nummer to og prøve litt videre. Liker begeistringen din 🙂

2. Tror jeg må forsøke meg på den første i alle fall. Det som er så bra er at det er få sider ( den første boken 254 sider jf Bokelskere) dersom man ikke skulle like den. Jeg liker bedre denne type krim enn den mer «hardbakte». Takk for fint boktips.

3. En 4er er ikke så ille det da, men for deg som liker mer blodig krim så kanskje disse blir for milde…. jeg elsker jo disse bøkene jeg,men innimellom er det slik at det treffer en rett i hjertet

4. Så moro at flere enn jeg liker Maria Lang. Har lest alle bøkene hennes (tom barnebøkene…) Synd de er så vanskelig å få tak i, håper det hjelper at det kommer filmer og tv-serie.