Bokanmeldelse: Battle av Maja Lunde – Lanseres i disse dager!

Sideantall: 233
Utgitt: 2014
Utfordring: 100+ bøker på på 1 år
Kilde: Lese-eksemplar/ Bok tilsendt fra forfatteren

Maja Lunde er født i 1975 og er en norsk forfatter og manusforfatter blant annet for Barnas supershow og tv-seriene Hjem og Side om Side.
Lunde har hovedfag i medier og kommunikasjon fra universitetet i Oslo.

Når jeg fikk mail fra forlaget som gir ut boken tidligere i sommer om jeg kunne tenke meg å lese denne boken så takket jeg ja til det, blant annet fordi jeg ikke hadde lest en bok fra et dansemiljø før. Jeg har sett endel dansefilmer oppigjennom,men aldri lest bøker om dette tema. Det gjorde ingenting at det var en ungdomsbok for jeg har oppdaget for lenge siden at det går fint an for voksne også å lese.
Battle var opprinnelig et filmmanus som forfatteren vant en pitchekonkurranse med i 2011.

Battle blir vi kjent med Amalie som er fra beste vestkant, en jente på 16 år som har det meste, et flott utseende, mye penger, en kjekk kjæreste og ikke minst et stort dansetalent. Hun bor sammen med faren sin i et stort hus i Holmenkollåsen,moren er ikke tilstede.
Amalie bruker mye tid og energi på dansingen sin og faren har fått laget et stort rom til henne hjemme hvor hun kan øve.

Jeg stilte meg i åpningsposisjon og danset meg gjennom det hele på nytt. Men nå var det som om jeg plutselig hadde veldig lang vei frem. Armene hang ikke med, jeg snublet flere ganger.Og overgangen var helt umulig. Jeg hadde ingen balanse, hadde mistet kontakten med senter i kroppen.

En dag tar denne idyllen slutt når det viser seg at faren blir slått konkurs og de må flytte ut av huset og flytte til en annen kant av byen.
Dette er et stort nederlag for dem begge og Amalie prøver å late som ingenting ovenfor vennene sine og det er ikke lenge før hun lever et dobbeltliv. En dag møter hun Mikael, en nabogutt som er en meget habil hiphop danser og helt ulike alle andre gutter hun har kjent.

Han telte opp til musikken og så begynte han å danse. Han hadde stadig ryggen til meg, men jeg trengte ikke se ham forfra for å forstå at dette var en som virkelig kunne det. Alt satt. Han hadde timing, følelse og teknikk. De tre barna så måpende på ham……
Han supplerte med noen flere moves. Proft. Sterkt. Hardt. Og avsluttet med noen utrolig kjappe og presise trinn mot den varme asfalten.

For første gang i sitt liv blir Amalie tvunget til å stole både på sine egne følelser og kanskje hun må gå til det skritt å tørre å vise verden hvem hun egentlig er?

Alt i alt var dette en fin bok om dans og kjærlighet, og om en jentes søken etter å finne sin plass her i verden,og finne ut av hva man egentlig vil og hvem man er. At verden slett ikke trenger å være så ille selv om den ikke ble helt som en hadde sett for seg. Det er Amalie som er romanens hovedperson og alt som skjer er sett gjennom hennes ståsted, likevel så skulle jeg ønske at man fikk vite litt mer om både faren og bakgrunnen for konkursen, og om moren som man såvidt får noe kjennskap til i det hele tatt, bortsett fra at hun også har danset i sine yngre dager.

Romanen har et flytende og godt språk og var skrevet på en slik måte at jeg måtte hele tiden lese litt mer og litt mer, og plutselig var boken lest ferdig. Sånn sett var den en pageturner, samtidig syntes jeg  at store deler av handlingen var forutsigbar og alt skjedde akkurat slik jeg hadde sett for meg så det ble ingen overraskelser underveis, ikke at det nødvendigvis trenger å gjøre noe, det kan like mye ha med å gjøre at jeg har sett en del slike filmer.
Jeg tror mange ungdommer kommer til å like denne boken, og jeg kommer til å anbefale den til min datter på 16 som elsker å se på slike dansefilmer.Blir det film av denne kommer jeg til å se den for jeg kunne godt ha tenkt meg å sett  hvordan forholdet mellom Amalie og Mikael utvikler seg på lerretet, og ikke minst dansescenene.
Anbefales til deg som liker dans!

Andre som har blogget om boken:
Tine – som kanskje var litt mer begeistret enn meg.

7 kommentarer om “Bokanmeldelse: Battle av Maja Lunde – Lanseres i disse dager!

1. Morsomt å lese, for min kommende omtale vil bli skummelt lik som din 🙂 Som deg er også mine ankepunkter mot boken at jeg savner å vite mer om moren og forstå bedre farens følelser rundt konkursen. Ikke minst kjenne mer på Amalies sinne og fortvilelse av situasjonen. – Men, også som deg, jeg likte boken godt. Klarte ikke slutte å lese, og smilte meg gjennom side etter side. Fin ungdomsroman, rett og slett.

(Og jeg nikket gjenkjennende til film-tankene dine… hehe)

2. Oi, så spennende! Gleder meg til å lese omtalen din og artig at vi hadde de samme tankene i etterkant, for jeg er å enig med deg, men det kom nok ikke helt tydelig frem i omtalen min men jeg også savnet og syntes at forfatteren kunne gått litt mer i dybden på Amalies reaksjoner på situasjonen de kom opp i, utover det at hun ikke lenger kunne kjøpe de og de merkeklærne. Men bevares dette var en fin ungdomsroman som jeg tror mange kommer til å like, og så krysser vi fingrene for at det blir en film!

3. Ferdigskrevet! – Publiseres fredag morgen. Vanskelig å balansere ris og ros, men det er rett og slett fordi jeg så gjerne skulle ønske den var enda bedre.

4. Har gledet meg til omtalen din, og nå må jeg smile. Ser at jeg var hakket mer begeistret enn deg 🙂 Jeg likte det at hun hadde all fokus på Amalie, og at moren og faren sine historier fikk så liten plass. Først var det litt rart, men halve vitsen var vel at vi ikke skulle skjønne med en gang hva som hadde hendt med moren. Faren skiftet jo helt personlighet etter pengene forsvant, vi fikk jo knapt vite at det var en konkurs, det kunne jo vært overforbruk/kredittkortgjeld.
    Nå gleder jeg meg til å lese Ellikken sin omtale i morgen 🙂

5. Det forstår jeg ikke hvorfor vi ikke kunne få vite, uansett så burde det komme litt mer frem enn det gjorde etter hvert. Joda, jeg skjønner at hovedfortellingen er hvordan hun tenåringen takler at hverdagen plutselig blir annerledes og hvordan det tvinger frem at hun må bli flinkere til å kjenne etter hva hun virkelig vil og finne ut av hvilke ting som er viktig her i livet, men likevel så er min mening at det kunne vært gitt noe plass til foreldrene også. Jeg tror at boken kunne fått litt mer dybde og blitt enda bedre enn den var om det hadde blitt gjort. Men det er nå bare min mening da