Bokanmeldelse: Du elsket alltid havet av Lucy Clarke

Forfatter: Lucy Clarke
Oversetter: Helene Limås
Format: Pdf-fil
Sideantall: 315
Utgitt: Kommer ut i mars  2014
Utfordring: (Bøker lest i 2013)

Lucy Clarke er en engelsk forfatter. Hun har utdannelse innen engelsk litteratur, og har ledet flere skrivekurs og workshops. Nå er hun forfatter på heltid. The sea sisters eller Swimming at night som er den amerikanske tittelen er forfatterens debutroman.

LOVENDE DEBUT MED HERLIGE REISESKILDRINGER

Før jul var jeg på en rundreise fra California til  Bali sammen med Katie og Mia. Det ble en opplevelsesrik, spennende og ikke minst følelsesladet tur som satt i en god stund etter at reisen var slutt.

Du elsket alltid havet er fortellingen om to søstre og deres forhold til hverandre.Søstrene er totalt forskjellige for mens Katie er organisert og planlegger alt ned til minste detalj så er Mia en mer eventyrlysten person, en såkalt fri sjel og har problemer med å holde på en jobb.
Mia tar vennen sin Finn med på en rundtur som skal vare i mange måneder,og boken starter med at Katie får beskjed om at lillesøsteren er funnet død nedenfor en fjellklippe på Bali og politiet tror hun har begått selvmord. Dette er noe Katie finner vanskelig å forstå,men samtidig vet hun at det er mye med søsteren hun aldri helt har forstått seg på, men å ta sitt eget liv? Katie klarer ikke kan slå seg til ro med dette og etter at hun fant en reisedagbok i sekken Mia hadde hatt med seg, bestemmer hun seg for å legge ut på den samme turen som søsteren  i et forsøk på å finne sannheten. Dermed forlater hun jobb og en forlovede i London og tar fatt på en reise som skal  komme til å endre livet hennes for alltid.

Mia hadde alltid skrevet dagbok. Katie syntes det var bekymringsfullt at søsteren heller ville dele tankene sine med et stykke papir enn et ordentlig, levende menneske. Da hun var tenåring hadde fristelsen til å lese dagbøkene til Mia vært overveldende stor. To ganger hadde hun lett gjennom rommet hennes i håp om å finne hemmeligheter som bare dagboken kunne avsløre, men på tross av alt rotet sitt, var Mia uslåelig når det gjaldt å gjemme den godt.

Det er ikke bare Katie vi får følge på sin rundreise for i annet hver kapittel  blir historien fortalt fra Mia sin side og det likte jeg godt for da fikk vi sjanse til å bli bedre kjent med henne og fikk et innblikk i hvordan hennes verden var, og det ble litt lettere å forstå hvorfor hun tok de valgene hun gjorde. På sin reise skulle hun blant annet spore opp faren deres som hadde reist fra dem når de var liten. Her får vi også et innblikk i søstrenes følelser for hverandre hvor de enkelte ganger støttet hverandre mens andre ganger gjorde de det ikke. Det er ikke alltid langt mellom  kjærlighet og hat. Her snakker hun om folk hun møter på sin vei men også de hun har reist vekk i fra.

Folk reiser av to grunner: Enten fordi de søker etter noe, eller fordi de flykter fra noe. For meg er det begge deler.

Det ble en følelsesladet reise som tilslutt endte ved fjellklippen på Bali hvor Mia skulle ha hoppet bare seks måneder før. Søstrenes historier flettes sammen og etter å ha funnet ut sannheten om Mias død følte Katie seg nærmere henne enn det hun noensinne hadde gjort. Hun ble også enda bedre kjent med seg selv og dermed  kan hun stå enda bedre rustet til å ta de rette valgene for seg selv.

Boken er lettlest og har et godt driv. Nå skal det sies at jeg leste et uretusjert eksemplar og enkelte ganger snublet det språklige litt, dette forstyrret litt noen ganger i lesingen, men det er slike ting en må regne med når en leser et produkt som ikke er helt ferdig. At forfatteren benytter to fortellerstemmer gjør at vi kom enda nærmere begge søstrene og lærte dem å kjenne på godt og vondt. Forfatteren er meget god på å skildre de ulike miljøene underveis og det merkes at forfatteren har reist en del. Det var nesten som jeg var til stede på den vakre stranden og tittet på surferne mens jeg kjente solen varme mot ansiktet. Eller kunne kjenne vinden i håret når jeg stod høyt oppe på en fjellklippe, for ikke å snakke om duftene fra de utenlandske kjøkken!

Ja,det var lett å drømme seg litt bort her med de herlige reiseskildringene men ikke alt var hyggelig lesing for her dukker det opp hemmeligheter, utroskap, hjertesorg for å nevne noe. Jeg syntes det virker fantastisk spennende å reise slik som Katie gjorde,i fotsporene til lillesøsteren med bare en reisedagbok som reiseguide.Boken er trist men samtidig så er den full av håp, og tårene mine satt ikke langt unna. Den var noe forutsigbar til tider men for meg så gjorde det ingenting for den rørte en nerve i meg slik at den satt i en god stund etter at siste side var lest. Det var et spennende bekjentskap og jeg ser frem til å følge forfatteren videre. Jeg likte coveret på boken veldig god,syntes det var nydelig og det passet fint at det var orkideer for den blomsten har en plass i boken, for i begravelsen kom det en enkel orkidè av en spesiell type hvor det ikke var skrevet avsender på, så det var en av tingene Katie måtte prøve å finne ut av underveis.
Anbefales

Forfatteren snakker litt om boken :

10 kommentarer om “Bokanmeldelse: Du elsket alltid havet av Lucy Clarke

1. For et flott cover på boken, det var det med vårstemningen da. Boken høres skjønn ut, jeg elsker å lese bøker hvor det reises litt rundt. Håper du har en fin onsdag, nå jeg jeg på vei til Lansering av Gapestokk, kanskje jeg ser deg der? 🙂

2. Så fin anmeldelse, Beathe!:) Koste meg med den og fikk virkelig lyst å lese den. Høres ut som en fin bok. Likte også å høre den var lettlest, for det setter jeg virkelig pris på for tiden:) Må si jeg er helt enig om forsiden, den er jo kjempefin. Orkideer er nydelige blomstre. Ha en fin kveld! Og takk for tips!

3. Takk for det,Isabella:-)Tror du kommer til å like denne boken, og siden jeg likte coveret så godt tror jeg at jeg kommer til å kjøpe boken en gang. Ønsker deg en fin kveld også!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn: