Bokanmeldelse: Samuel Sekel – Fanget i Pompeii av Tina Trovik

Forlag: Schibsted
Tittel: Samuel Sekel – Fanget i Pompeii
Forfatter: Tina Trovik
Sideantall: 278
Utgitt: 2013
Utfordring: 100 bøker på 1 år

Tina Trovik er  født på Andøya i Vesterålen i 1973. Hun er nå bosatt i Oslo. Hun  vant skrivestipend i  Schibsted forlags romankonkurranse i kategorien for beste barne – og ungdomsbok i 2011 for den første boken  om Samuel Sekel.

FIN OPPFØLGER

Både meg og min sønn på 14 leste den første boken i fjor, den falt i smak hos oss begge. Derfor var gleden stor da bok nummer to kom tilsendt fra forlaget for en liten stund siden. Jeg klarte imidlertid å snappe boken til meg før han fikk sjansen og den ble lest på noen formiddagstimer.
Historien i denne boken starter hvor den forrige slutter slik at det er en fordel å lese den første boken først om du har planer om å lese denne. Etter hendelser i forrige bok er det på papiret Samuel Sekel som er lederen for dette noe mystiske Byrået. Likevel opplever han at det er dører han ikke har adgang til og ting han burde vite som andre velger å holde skjult.
 Ettersom skolen han og vennene hans går på har tidsreiser som en del av undervisningen så er det duket for nye mysterier som skal løses og ikke minst nye tidsreiser å foreta seg. Men hvorfor  skjer det andre ting i «reisene» til Samuel enn i de andres, mange rare ting skjer og det er ikke uten grunn at Samuel etter hvert begynner å frykte for sitt eget liv for det kan tyde på at noen er ute etter å ta livet av ham..

«Den overraskelsen du snakket om i sted…… Var det blekkspruten?» spurte Samuel hest. Klærne hans,håret hans….. Alt var knusktørt. Vannet som hadde fylt lungene hans for et øyeblikk siden, hadde etterlatt et tomrom som gjorde det ekkelt å trekke pusten.

«Blekksprut?Hva er det du fabler om?» spurte Anne- Mette med et ansiktsuttrykk som om hele samtalen kjedet henne.

«Den kjempeblekkspruten som akkurat prøvde å lage kjøttdeig av meg!»

«Det var aldri noen blekksprut i Titanic-forliset. Du må ha drømt,» sa Anne- Mette kort.

En av grunnleggerne av Byrået er forsvunnet, Benjamin Abel mistenkes for å ha tatt sitt eget liv. Samuel får tilsendt en  Antikythera   hvor det er risset inn ordene «HJELP MEG», dette får han til å mistenke at Benjamin Abel har foretatt en tidsreise uten at han har klart å komme seg hjem igjen. Samuel Sekel og vennene hans bestemmer seg for å reise til  Syrakus for å finne ham og slik gikk det til at de reiste tilbake til antikkens Hellas.

«System? Fortell meg hvem som er her på våpenlabben,» sa han høyt.Systemet, som aldri uttrykte noen form for følelse, viste heller ingen overraskelse over spørsmålet:«To individer befinner seg på Manus våpenlaboratorium,» svarte stemmen kjølig. «Samuel Sekel og uidentifisert individ.» «Uidentifisert?» gjentok Samuel høyt for seg selv. «Hallo? Er det noen her?» ropte han usikkert. Ingen svarte. Han grep om bordkanten med svette hender. «System? Hvem er det andre individet?» spurte han enda en gang. » Individ uidentifisert.» Systemet lød like uanfektet.

Denne var i likhet med den første boken både lettlest og velskrevet,og passer like godt for voksne som den aldersgruppen den er beregnet på. Her fikk man spenning og action i skjønn forening uten  lange hvilepauser mellom slagene men det blir aldri heseblesende av den grunn.Selve plottet er godt gjennomtenkt. Også i denne blir det møter med historiske mennesker blant annet Arkimedes som var matematiker og fysiker som levde i det antikke Hellas,og om jeg nevner vulkanutbrudd og slaveopprør i tillegg så får man et lite innblikk i hva man har i vente.
Forfatteren kan kunsten å skrive  noe som barn/ungdom og voksne for den saks skyld liker å lese, i likhet med Berit så fikk jeg også en litt Indiana Jones følelse når jeg leste og jeg gleder meg allerede til neste bok. Nå gjenstår det å se om poden liker den like godt som moren.

Andre som har blogget om boken:
Bøker & Bokhyller

8 kommentarer om “Bokanmeldelse: Samuel Sekel – Fanget i Pompeii av Tina Trovik