Bokanmeldelse: Julebrevpikene av Karin Bjørset Persen

Utfordring:100 bøker på 1 år
Kilde:Leseeksemplar

Litt om forfatteren

Foto hentet fra: Silke forlag

Karen Bjørset Persen er født i 1967 og er vokst opp i Trøndelag. Hun har bodd i mange år i Porsanger i Finnmark med mann og tre døtre. Hun jobber som norsklærer. Dette er forfatterens fjerde roman.

Litt om boken

Ja,nå er advendtstiden snart her igjen og det er på tide med en liten oppsummering til slekt og venner. Olav og jeg sitter oppe på loftstua og skuer utover Oslofjorden. Lyset er så innsmigrende vakkert på denne tiden av året, og de nye panoramavinduene lar oss følge lyset gjennom de ulike årstidene. Vi har så mye å være takknemlige for…..
Slik starter det årlige julebrevet Magnhild mottar av lillesøsteren Magdalena,som har bostedsadresse Holmenkollåsen. Brevet får Magnhild  til å hisse seg opp for makan til snobbete kjerring skal en lete lenge etter. Det blir snart duket for et krisemøte i venninneklubben «Frustrerte fruer» for disse skrytebrevene må det bli slutt på mener de og dermed er aksjonen mot  oppskrytte julebrev i gang.

Dette er forøvrig min bokomtale nr 101 (Glemte «Jubileet» i forrige omtale) på det året jeg har holdt på å blogge om bøker og jeg rekker blikket mot de neste 100 (99)…

EN HERLIG ROMAN OM MIDNATTSSOLENS DØTRE

Når Maghild får det årlige skryte julebrevet av lillesøsteren Magdalena med bostedsadresse Holmenkollåsen får hun mildt  sagt helt fnatt for makan til snobbete kjerring skal en lete lenge etter. Irritasjonen fører sporenstreks til en telefon til Helene, en av venninnene hennes i «frustrerte fruer». Magdalena opplyser blant annet i brevet at hun og familien har tenkt seg nordover til Finnmark i julen for å feire den med Magnhild og familien hennes.
Det blir raskt kalt inn til krisemøte i jentegjengen hvorpå de ble enige om at disse selvoppskrytte julebrevene måtte det bli slutt på en gang for alle og dermed var ideen om aksjon ærlige julebrev født.  Disse «frustrerte fruene» er fem veldig forskjellige kvinner og består av Magnhild som er gift og har to barn,etter en operasjon i kneet er hun for tiden sykmeldt fra jobben. Helene Lanto,forfatter, singel og på leting etter mannen i sitt liv. Berit Anne er gift og driver Campingplass sammen med mannen sin. Else er den eldste i gjengen,en enke som bestemmer seg for å feire julen på et cruise. Trude er den yngste av dem og er nyinnflyttet til Bjørkvik og jobber som lærer.
De bestemmer seg for å skrive sin mening om disse skrytete julebrevene og gir klar melding om at de ønsker ærlige julebrev og skriver en artikkel som blir sendt til lokalavisen Nordvesten. Reaksjonene lar ikke vente på seg og snart drukner avisen i eposter fra hele landet og de blir bedt om å skrive hver sitt julebrev som skal trykkes i avisen.Denne ærlighet med kjærlighet bølgen sprer seg som ild i tørt gress i befolkningen. Snart er de kjent over hele landet etter at også VG og Dagbladet fanget interessen for julebrevpikene og de blir invitert til delta i  «God morgen,Norge»

Jeg nekter å kapitulere. Èn ting er å forholde seg til det skrevne ord, det er skummelt nok. Men å sitte på riksdekkende TV og holde hodet kaldt, det er noe ganske annet. «Nei» sier jeg bestemt og snur ryggen til damene. Jeg hører de skråler opphisset, men jeg nekter å føye med denne gangen. Nå må jeg faktisk hjem til mann og barn,og så kan den som føler seg kallet reise til Oslo. Det blir ikke denne damen,iallfall.
Lørdags formiddag er jeg utsatt for en sammensvergelse. Så mye var altså den besluttsomheten min verdt. I går følte jeg meg som en tiger,idag er jeg en mus. Jeg har lyst til å pile inn i et hull i veggen og plugge igjen med en vinkork.
Anna og Ingar har konspirert med Helene, med det resultatet at jeg må reise til hovedstaden grytidlig i morgen.

Dette er en helt herlig bok som jeg har storkost meg med, jeg har ikke bare lest men flirt meg gjennom hele boken for her er det ikke langt mellom gullkornene eller andre morsomheter. Jeg trodde jeg skulle daue av latter av en spesiell episode som skjedde på flyplassen på vei til hovedstaden, hehe.
Ler så jeg griner her for jeg ser det så tydelig for meg!
Det er mye i boken som er lett å kjenne seg igjen i,et av unntakene er episoden fra flyplassen bare for å ha bragt det på det rene for å unngå eventuelle misforståelser, hihi. Men boken tar opp helt vanlige hverdagsproblemer som mer eller mindre alle må forholde seg til hver eneste dag og kanskje vi alle liker å fremstå som litt mer perfekte utad enn det vi kanskje er? Men skal det ikke være ok å si at ikke alt er like perfekt alltid og at det er helt greit?
Det var artig å lese om en venninneklubb og selv går jeg i klubb med fem andre jenter, vi heter også noe med «fruer»men vi er ikke særlig frusterte……
 Boken handler om venninneforhold og om forholdet mellom to høyst ulike søsken og  jeg må innrømme at Magdalena irriterte meg litt også så ikke rart Magnhild var ganske så oppgitt på hele kjerringen! Dette er en lettlest og koselig bok som nesten leser seg selv og en stor pluss i margen til forfatteren for å sitere to av mine absolutte favorittsitater fra filmer fra 80-& 90-tallet deriblant Nobody puts baby in the corner fra Dirty Dancing filmen! Gleder meg allerede til neste år for da skal jeg lese denne på nytt som en fast førjulsbok! Jeg tar vel ikke for mye i når jeg sier at jeg likte denne boken veldig godt for her var det mye underholdning,en bok å bli glad av!Så om du har lyst til å finne ut hva som skjedde på flyplassen eller om det ble en skikkelig jul i Bjørkvik det året, da foreslår jeg at du bruker de timene det tar å lese denne herlige boken.

Terningkast

20 kommentarer om “Bokanmeldelse: Julebrevpikene av Karin Bjørset Persen

1. Vi er nok ikke helt enige her. Jeg synes boken var slitsom, men den har helt klart sine morsomheter – som du skriver. For meg ble det mer en tidtrøyte.

2. Bra omtale1 Begynte å lese på den for et par uker siden,men jeg har det med å vingle mellom flere bøker og tilslutt blir noen glemt. Men skal sannelig plukke denne opp igjen:)

3. Flott skrevet omtale!:) Du gjør det ikke lett for meg å holde meg til å lese boken i Desember måneden. Bra å høre du likte den godt, da er jeg ganske sikker på at jeg vil like den også:) Ha en fin kveld!:)

4. Tusen takk for det:-) Nå blir det å lese ferdig Miss Peregrine… og så skal jeg såvidt til å begynne på Bakerens datter. Håper det går fint med deg og lesingen av «Faren». Ha en fin uke du også.

5. Som nevnt i går virker dette som en artig bok, og det at den tar opp hverdagsproblemer som vi kan kjenne oss igjen i høres bra ut. Når boken attpåtil er morsom at du ler så du griner gir meg veldig lyst til å lese denne!

6. Noterte denne i går etter Smakebit på søndag. Gleder meg til å lese den! Du har virkelig skrevet et flott innlegg om boka. Ha en fin uke med eller uten bok!