The Booker Prize 2019: Dette er langlisten!

longlisted TBP2019.png

DER  var ventetiden over og årets Booker prize longlist er endelig her og etter det jeg kan bedømme er dette en meget god liste med mange kjente navn og jammen klarte ikke Deborah Levy å komme på listen for tredje gang!
I forrige uke gjettet jeg vilt på hvilke bøker som skulle komme på listen og det viser seg at jeg gjettet riktig på hele 7 av 13 og det er jeg veldig fornøyd med selv om det må ha vært ren flaks at jeg hadde med så mange.

Her er årets langliste:

• The Testaments av Margaret Atwood (Canada) (Vintage, Chatto & Windus)
  • Night Boat to Tangier av Kevin Barry (Ireland) (Canongate Books)
  • My sister,The Serial Killer av Oyinkan Braithwaite (UK/Nigeria) (Atlantic Books)
  • Ducks, Newburyport av Lucy Ellmann (USA/UK) (Galley Beggar Press)
  • Girl,Woman,Other av Bernardine Evaristo (UK) (Hamish Hamilton)
  • The Wall av John Lanchester (UK) (Faber & Faber)
  • The Man Who Saw Everything av Deborah Levy (UK)  (Hamish Hamilton)
  • Lost Children Archive av Valeria Luiselli (Mexico/Italy)  (4th Estate)
  • An Orchestra of Minorities av Chigozie Obioma (Nigeria) (Little Brown)
  • Lanny av Max Porter (UK) (Faber & Faber)
  • Quichotte av Salman Rushdie (UK/India) (Jonathan Cape)
  • 10 Minutes 38 Seconds in This Strange World av Elif Shafak (UK/Turkey) (Viking)
  • Frankissstein av Jeanette Winterson (UK)  (Jonathan Cape)

Her var der flere kjente navn  i Bookersammenheng for både Margaret Atwood, Deborah Levy, Salman Rushdie, Chigozie Obioma har alle vært nominert før, noen av dem flere ganger og et par av dem har vunnet prisen før.

Det er bare seks uker til kortlisten blir lagt frem så jeg har ingen planer om å ta for meg hele langlisten innen den tid. Jeg har likevel tenkt å lese noen av disse og jeg starter med My Sister,The Serial Killer som er den eneste boken jeg har liggende foreløpig. Den var forøvrig nominert til Women`s prize tidligere i år sammen med Lost Children Archive.
Jeg ser at den kan være en tendens at bøker kommer på begge listene, noe som kanskje ikke er så unaturlig for det er vel en grunn for at bøkene blir lagt merke til av de som skal avgjøre hvilke bøker som kommer med.

Av de andre bøkene har jeg planer om å lese The Testaments,Lost Children Archive,The Man who saw Everything, Frankisstein og Girl, Woman, Other.
Det er godt mulig at flere bøker blir lest men disse er de jeg har sett meg ut foreløpig. Et par av disse har ikke kommet ut ennå men jeg håper at nominasjonen får en fortgang i utgivelsen.
Både The Testaments, Lanny og An Orchestra of minorities kommer forøvrig ut i norsk språkdrakt denne høsten og derfor venter jeg med disse i første omgang.

Vurderer å få meg Storytel igjen for å få med meg noen av bøkene på lyd og etter det jeg kan se så ligger syv av bøkene der og det er en god start. Ellers har jeg bestilt et par bøker på nett.  Let the reading begin!

Elida har også et innlegg om langlisten og det finner du her.

8 kommentarer om “The Booker Prize 2019: Dette er langlisten!

1. Takk for link! Akkurat nå har eg 7 av bøkene klar på Storytel, Obioma på kindle, og Lanny på vei frå eit bibliotek til eit anna. Det blir nokon bra komande veker!

1. Bare hyggelig å linke! 🙂 Ja, det var i grunnen mange bøker som fristet i år og nå skal jeg i gang med «My sister…» og har kjøpt meg to bøker foreløpig som jeg uansett ville ha. Jeg går i gang med godt mot og ser hvor langt jeg kommer. Blir kjekt å følge med fremover! 🙂

2. Se der ja, og så flink du var å tippe titler til langlisten 🙂 Vel, du har vært gjennom dette i noen år nå, så kvalifisert gjetning kan en vel kalle det. Jeg har lest Jeanette Wintersons Shakespearetolkning og likte Et gap i tiden veldig godt, så den skal jeg lese. Også Attkinson selvfølgelig, og Elif Shafaks to romaner (som jeg har lest) falt også godt i smak.
    Følger selvfølgelig med på omtalene dine (og andres) etterhvert som dere leser, og hiver meg gladelig rundt om det er noe som trigger 🙂 Ha en fin onsdag Beathe, her på Snåsa hos svigers går det i strikking og lesing mens gutta hjelper til med å tømme loftet.

1. Det er er par Krim-ish bøker på listen så kanskje du skulle prøvd deg på dem? Jeg har slukt halve Seriemordsøsteren i dag, det er en krim-ish bok men humor så litt usikker på om det er noe for deg. Har ikke lest noen av de du nevner men jeg har et par bøker av den ene ihvertfall. Høres ut som en fin arbeidsfordeling det der, håper du koser deg 🙂

3. Supert med så mange på Storytel! Er snart ferdig med søsterseriemorderen. Kjekk bok, og svært god innleser. Når det ligger så mange i lydbokformatet tilgjengelig allerede så skal du ikke se bort fra at jeg virkelig hiver meg på Booker-kjøret i år, likevel 🙂 Med 7 rette på gjettelisten ligger du svært godt an!

1. Har slukt boken i dag,det vil si at jeg har noen få sider igjen. Digger boken, skikkelig underholdning og god start på lesingen!🙂 Må skaffe meg Storytel slik at jeg får fortsette lesingen med det samme,ofte blir det å vente et par uker på bøker nok til at interessen dabber litt av der og da.

Veldig kjekt at vi er flere som hiver seg på, blir spennende å se hva vi syntes om de ulike bøkene.

1. Ja,dette er spennende! Vet heller ikke om jeg skal lese absolutt alle for her er en bok på over 1000 sider og det tar sin tid på engelsk så den slår jeg uansett fra meg, samt at flere av bøkene ikke har kommet ut ennå. Men er i gang med bok nr 2 fra langlisten og skal lese det jeg klarer uten at det blir stressende.