Oppsummering for april

Da nærmer vi oss ferdig med april og vi kan ta fatt på de glade maidager. Men før vi kommer så langt er det på tide med en liten oppsummering for måneden vi legger bak oss. Hva er lest og skrevet om og har det kommet noe nytt i hyllene siden sist? Jeg har ikke kommet helt i mål denne måneden men både lese- og skrivelyst har tatt seg kraftig opp og akkurat DET er jeg veldig fornøyd med!

Ved opptelling så kom jeg til 11 leste bøker denne måneden og det er jeg fornøyd med. Her er bøkene jeg leste i april:

1. Lukk øynene – Josh Malerman
  2. Den usynlige mannen fra salem – Christoffer Carlsson
  3. Vida & Miss Hazel – Jonathan Odell
  4. Zweet – Marit Kaldhol
  5. Timen før midnatt – Ida Simons
  6. Mississippis døtre – Deborah Johnson
  7. I skumringen synger svartrosten – Linda Olsson
  8. Lidelsens tolk – Jhumpa Lahiri
  9. Hvis du vil – Helle Helle
  10. Prinsesse Bari –  Hwang sok-Yong
  11. Da himmelen falt – Nazish Khan

Ikke at jeg fører noen statistikk over kjønn men jeg ser at 4 bøker er skrevet av menn og det er flere enn jeg pleier på en mnd. Av en eller annen grunn leser jeg mest bøker av kvinnelige forfattere.

BOKBLOGGERPRISEN 2015

To av bøkene kan kvalifisere til BBP2015 og det er Zweet av Marit Kaldhol og Da himmelen falt av Nazish Khan

BOOKERPRIS / 1001 BØKER

Ikke lest

BØKER OMTALT

Av 11 leste bøker så har jeg skrevet omtale på 8 av dem. Det er jeg veldig fornøyd med. Mississippis døtre lanseres 15. mai og min omtale av den kommer da. De to andre kommer så snart de er skrevet ferdig. Det jeg ikke er så fornøyd med er at jeg har fremdeles 6 bøker liggende som er lest i år men som jeg ikke har skrevet noe om ennå, så jeg håper jeg får gjort noe med det nå i mai.

BØKER PÅBEGYNT

Ingen påbegynte bøker

BØKER KJØPT

Det er sjelden det går en hel måned uten at det blir snopt noen nye bøker og her er månedens fangst.

1. Da duene forsvant –  Sofi Oksanen
      2. Hjem – Anne Karin Elstad
      3. Silke – Alessandro Baricco
      4. Fornemmelse for slutten – Julian Barnes
      5. Unge Werthers lidelser – Johann Wolfgang Goethe

BØKER FÅTT

I tillegg til leseeksemplarer så har jeg vært så heldig og få tilsendt 2 bøker av 2 andre bokbloggere.

bøker mottatt

Marianne fra ebokhylla mi sendte meg en innbundet utgave av Mansfield Park og Tine sendte meg Svenske krimnoveller. Tusen takk igjen til dere begge to:-)

FRA BOK TIL FILM

Har ikke lest boken «Noen kjenner mitt navn» – Lawrence Hill men jeg har fått med meg tv-serien «The book of negroes» som er basert på boken. En tv-serie som jeg likte veldig godt. Boken skal jeg selvfølgelig få lest om ikke så altfor lenge.

bokfilm coll

Den neste  filmen vet  jeg ikke om det har vært skrevet en bok av men filmen er basert på en sann historie og handler om Dido Elizabeth Belle (1761- 1804), og tar blant annet for seg hva som skjedde etter den såkalte «Zongmassakren» som ble en milepel i kampen mot slavehandel på 1700 tallet, og er litt av bakteppe i denne filmen. Dido var ikke involvert i den på noe vis men onkelen hennes var en av dommerne i denne saken.

KORT FORTALT

• 11 bøker lest –  Det er jeg fornøyd med
      • 8 bøker omtalt – Det er jeg også fornøyd med
      • 5 bøker kjøpt – Jeg er fornøyd og særlig siden 3 av dem var 1001-bøker

KOM MAI DU SKJØNNE MILDE

Nå som både skrive og leselysten har tatt seg opp igjen så ser jeg virkelig frem til en ny lesemåned og kanskje det blir anledning til å sitte en del ute å lese om været tillater det. Altanen skal i hvert fall spyles og gjøres klar nå til helgen, egentlig skulle det vært gjort for en stund siden men siden jeg bor i terrasseblokk må jeg samkjøre med naboen oppe og ta spylingen etter at hun er ferdig slik at jeg slipper å spyle 2 ganger.
I mai skal jeg ta opp igjen et par av prosjektene jeg begynte på i fjor men som har lagt på is en god stund nå. Dette gjelder 1001-bøker og manbooker som jeg skal ha noe fokus på, og jeg skal prøve å ha litt fokus på bøker som jeg har hatt stående lenge i bokhyllen. Sistnevnte blir nok ingen enkel oppgave siden det kommer så mange nye, gode bøker hele tiden og det skal holde hardt å holde seg helt unna dem. Men en god fordeling mellom disse må jo bli bra.

HA EN STRÅLENDE LESEMÅNED I MAI!

14 kommentarer om “Oppsummering for april

1. Ein god blanding er det optimale, men hjå meg er det likevel dei eldste bøkene som står i fremste rekke. Av dine nyinnkjøpte bøker har eg lest fire av dei + Mansfield Park 🙂

1. Ja, jeg syntes du er flink å lese de bøkene som ikke er helt nye og jeg har lyst til å bli litt flinkere til det jeg også. Så jeg ser frem til å ta fatt på «oppgaven»:-)

2. Så godt at lese-og skrivelyst er tilbake. 🙂 Har lest tre av dine (Malerman, Helle Helle og Khan) Khans bok kan jo kvalifisere til BBP.;) Åpen klasse.

3. Og riktig god helg til deg:)

og så fikk jeg denne beskjeden fra wordpress: «Du kommenterer for fort. Ta det kuli… »

så da måtte jeg sende på nytt… utålmodige kjappe meg..hehe

Likt av 1 person

4. For en flott oppsummering! Jeg gleder meg virkelig til å få sett serien «The Book of Negroes» og kom plutselig på at «Noen kjenner ditt navn» var den første boken jeg omtalte etter at jeg begynte å blogge for fem og et halvt år siden. Ønsker deg en strålende første mai 🙂 Hilsen Anette 🙂

5. Flott oppsummering! Etter en liten opptelling fant jeg ut at jeg har lest 5 av «dine» bøker. Ser at du har lest 7 og fått 7 nye i hus, så da er du jo helt i rute. Ser også at du gir utfordringene dine like stemoderlig behandling som meg. I min oppsummering er de faktisk helt glemt og utelatt. Lykke til med spylingen, vi tar turen til Verftet for lunch i dag, siden jeg rømmer til Oslo resten av helgen. Ha en fin 1. mai!!

1. Ja, jeg har jo fått flere enn syv om jeg teller med de jeg har fått fra forlag så bunken med uleste bøker vokser for hver måned! Håper du har hatt en fin helg i Oslo 🙂