Bokanmeldelse – Blomstenes hemmelige språk av Vanessa Diffenbaugh

Fra forlagets side

Victoria har tilbrakt hele barndommen i forskjellige fosterfamilier og har aldri latt noen få komme nær innpå seg. Blomstene og deres betydning er blitt hennes måte å kommunisere med verden på. Som 18-åring bor hun i en liten avsidesliggende park i byen, der hun har skapt sin egen hemmelige hage.
En dag møter hun blomsterhandleren Renata som blir imponert over Victorias kunnskaper om blomsterspråket og evnen til å sette sammen vakre og talende buketter. Hun tar Victoria med til blomstermarkedet, der Victoria møter en mystisk ung mann som skal vise seg å ha forbindelse med fortiden hennes. Snart må Victoria ta et farlig valg – tør hun å satse alt for å finne lykken?
Vanessa Diffenbaughs roman er en rørende og medrivende historie om kjærlighet, håp, frykt og ufravikelig vilje – og den gir et fascinerende innblikk i det viktorianske blomsterspråket.
Hvordan kan du elske, når du aldri er blitt elsket?

Verdt å vite
  «Blomstenes hemmelige språk» er Vanessa Diffenbaugs debutroman. Boken ble solgt til 27 land allerede før utgivelse. Den gikk rett inn på bestselgerlistene i Italia og England, og lovprises av et unisont internasjonalt anmelderkorps.

Min mening om boken

Blomstenes hemmelige språk er en herlig bok om en ung kvinnes (Victoria) søken etter tilhørighet og kjærlighet, det er  en meget sterk bok som jeg tror vil sitte i også lenge etter at den er lest.
Boken starter når Victoria blir myndig og  dermed faller utenfor det offentlige sitt ansvar, Meredith, som har vært saksbehandleren til Victoria i mange år, kjører henne til  et kollektiv hvor husleien er betalt for noen uker frem i tid.  I løpet av kort tid må Victoria selv finne en måte og overleve på. Noe som ikke faller seg så lett for  den folkeskye jenten og snart må hun sove under åpen himmel i en park. Ikke lenge etter så møter hun Renata som driver en egen blomsterbutikk og livet hennes er i ferd med å endre seg.

Boken er bygget opp slik at ett kapittel tar for seg den voksne Victoria  og ett kappitel tar for seg hvordan Victoria hadde det som barn og flyttet inn og ut av mange forskjellige fosterhjem. Hun bodde i over ett år hos en dame som heter Elizabeth og som drev en vingård. Det var hos henne Victoria lærte at blomstene hadde sitt eget hemmelige språk.

Hvis jeg skulle forsøke å forgifte deg, ville jeg gitt deg revebjelle eller Hortensia, kanskje Anemone, avhengig av hvor mye smerte jeg ville du skulle føle og hvilket budskap jeg prøvde å formidle.

En bok som var veldig vanskelig å legge fra seg for man bare MÅTTE  vite hvordan det hele endte. Jeg likte veldig godt måten boken var bygd opp på og man fikk sakte men sikkert vite hvorfor Victoria ble som hun var og hvorfor kunne hun ikke fortsette å bo på vingården hvor hun hadde bodd så lenge? Avsløringene skulle vise seg å være ganske så sjokkerende.

Hun strakte armene mot meg og hvinte av fryd og den skjærende lyden skar en tynn sprekk i det nøtteskalldekkede hjertet mitt, like rent som den ville ha spaltet et skjørt krystallglass.

Når dette er forfatteren sin debutroman  er det bare til å glede seg til fortsettelsen og håpe at hun kommer til å skrive mange bøker. Jeg kommer garanetert til å lese alt hun gir ut. Denne havner selvfølgelig i favorittbunken!!

Denne boken var jeg så heldig at jeg fikk tilsendt av Aschehoug forlag og den kommer ut på norsk i midten av januar. Løp og kjøp sier jeg bare!

Klem Beathe

17 kommentarer om “Bokanmeldelse – Blomstenes hemmelige språk av Vanessa Diffenbaugh

1. Denne boken har jeg også fått. Men jeg har ikke fått lest den enda, noe jeg må forandre på ganske snart 🙂
    Det var flott å lese anmeldelsen din og nå gleder jeg meg til å lese den!

2. Jeg venter også i spenning på neste bok av Diffenbaugh. Jeg synes hun er dyktig på å bygge karakterer og det merkes at hun skriver rett fra hjertet. Boken er i min favorittbunke også, jeg har allerede lyst til å lese den igjen,

3. – Glad du likte den! Jeg leste ut boken i dag, og har akkurat skrevet om den i bloggen. Som Bokelskerinnen har også jeg lyst til å lese boken om igjen. Nå! 🙂

4. Så flott at du likte den! Er ikke boka bare nydelig? Den er en av favorittene mine fra 2011, kanskje også i det hele tatt. En bok som virkelig gir lyst til å lese igjen og igjen. 🙂

5. jeg har også fått denne boka av forlaget og er snart ferdig den er knall god og blir nok en av de bøken jeg bærer med meg lenge gleder meg til den kommer ut i butikken skal bli gøy å følge med forfatteren og håper på flere like gode bøker 🙂 er total leseglede for gammel og ung dette 🙂

6. Denne boken er kjempe flott 🙂 Setter igang mange følelser rundt ting!
    Jeg planlegger å starte en bokblogg jeg også, siden bøker er min store hobby får jeg vel nesten si 🙂

Ønsker deg en flott helg 🙂

7. Ja,dette var en skikkelig god bok og en av de beste jeg leste i fjor. Så koselig at du skal starte bokblogg,det er veldig kjekt å holde på med. Jeg håper du gir meg en lyd når du har startet opp…
    En riktig god helg til deg også:)